Smet schrijft het van zich af: van "Ik ben het beu." tot "I will not surrender. En jij?"

07-06-2011 00:32

Onze minister van onderwijs heeft het zwaar maar bijt van zich af op zijn persoonlijke website en maakt duidelijk dat hij doorgaat. Enkele fragmenten uit de tekst:

"Ik ben het beu.Te moeten horen dat we niet meer weten waarvoor we staan. 

...

Te moeten horen dat de Vlaamse regering eigenlijk niet zo goed bezig is. Te moeten horen dat links voorbij is.

...

 

 

En ja. Er zijn de afgelopen jaren fouten gemaakt. En ja het kon beter. Zeker weten. En ja links, progressief in Europa heeft het even moeilijk. En ja dat is voor een groot stuk aan zichzelf te danken. Vaak ook kapot geregeerd. Vaak ook teveel systeembeheerders geworden.

...

Laat het me duidelijk stellen: in deze tijden van verandering, of we dat nu willen of niet, zijn onze waarden van solidariteit met de andere mens meer dan ooit nodig. Mensen moeten samenleven. Alleen dan zijn we gelukkig. Het loopt mis als we denken dat we het allemaal alleen kunnen, wanneer we ons beter voelen dan anderen (waarom gaat 'rijk zijn' zo vaak samen met minachting ?). We hebben elkaar nodig.

...

Ik wil dat iedereen gelijke kansen krijgt om iets van zijn leven te maken. Als arbeiderskind weet ik hoe belangrijk dat is, weet ik wat culturele codes zijn die je moet doorgronden, weet ik hoe je onzichtbare drempels moet overwinnen, als holebi weet ik wat het is anders te zijn, uitgesloten te worden om een vooroordeel en niet om wat je bent, ken ik de pijn van de discriminatie, de kracht van verwijtende woorden.

...

Ik blijf vinden dat mensen een tweede kans verdienen als ze het oprecht menen. En dat we ze daar bij moeten helpen.

...

Uit respect, om niet te vergeten, van waar we komen, laat ik me niet ontmoedigen. Weiger ik de onheilsprofeten te volgen. Weiger ik te geloven dat we onze samenleving moeten afbreken. Weiger ik in 48uren cycli te denken. Weiger ik om enkel de korte termijn te zien. Weiger ik om geen beslissingen te nemen in symbooldossiers. Weiger ik om te weigeren.

There is a rage in me now. Woede maar ook vuur en geestdrift. Ik heb geleerd dat om te zetten in kracht.

I will not surrender. En jij?"

 

De volledige tekst:

 

www.pascalsmet.be/article/het-volstaat/